Stressterapi

Husk de tre: T.T.T.
Slid med vid:
Ting tar tid”
Piet Hein

Vores samfund har gennem de sidste ca. 100 år bevæget sig mere og mere i en retning, hvor det i stadig højere grad er op til os selv at finde ud af, hvordan vi vil leve vores liv.

Enhver er sin egen lykkes smed – man kan hvad man vil. Hvis det ikke lykkes, er budskabet, at det vores egen skyld. Vi har ikke villet nok/gjort nok. Det er med til at gøre det til et svært valg at geare ned, det kommer let til at føles som en falliterklæring. Alle andre kan, hvorfor kan jeg ikke?

I dag signalerer, det at have travlt, at have mange ting om ørerne og en fyldt kalender, at man har overskud, er effektiv og betydningsfuld. Men vi har som mennesker også brug for at hvile os og lade op. Især børnefamilier er ofte hårdt trængt.

Det er svært både at finde tid til at være den forælder, man ønsker at være, have tid til at være med sine børn og så kunne leve op til kravene på jobbet og til at kunne indtjene nok til de udgifter, man har sat sig i. Det kan være meget svært at finde den rette balance.

Det er ikke usundt at have travlt i perioder, men det er livsnødvendigt også at holde pauser, og at trives med det vi gør. Hvornår har du sidst haft tid til at bare være istedet for at gøre og præstere?

Mange personer, som af sig selv og andre betragtes som stærke og robuste, sygemeldes i dag med stress. Stress kan ramme os alle.

Men stress ikke er en sygdom. Stress er kroppens naturlige og sunde reaktion på, at der er en ubalance mellem de oplevede krav og belastninger og de oplevede ressourcer, og signalerne fortæller os om en ubalance, der kræver opmærksomhed.
Ignorerer vi advarselssignalerne gennem længere tid, får vi både psykiske og fysiske problemer, og på sigt bliver vi syge.

“Stress er de håndjern du bærer om dit hjerte” har en klog mand sagt.

Jeg kan hjælpe dig med at få et overblik over, hvad der belaster dig i din hverdag, og hvilke faktorer i dig selv og dit liv, som har fået dig ud på en vej med for meget stress.

Du vil få en indsigt i normale biologiske og psykologiske reaktioner på belastninger og redskaber til at komme ud på den anden side af stressen. Målet er, at du kan vende tilbage til hverdagen med en oplevelse af overskud og ny indsigt, samt med en oplevelse af at kunne stole på egne kræfter og muligheder.

Symptomer på stress kan typisk være:

  • Træthed og søvnbesvær
  • Anspændthed især i nakke og skuldre
  • Hovedpine
  • Mave og fordøjelsesproblemer
  • Hyppigere infektioner
  • Irritabilitet og måske mere aggressivitet
  • Hukommelsesbesvær og koncentrationsbesvær
  • Tristhed og modløshed
  • Følelse af manglende kontrol
  • Indre uro og rastløshed eller mathedsfølelse
  • Følelse af ikke at kunne finde ro – at have travlt hele tiden – ikke at kunne nå det man vil/skal
    Humørsvingninger og let til tårer
  • Nedsat kontakt til venner og familie. Det kan også være svært at være sammen med mange
  • Nedsat sexlyst
  • For højt blodtryk
  • Følelse af ikke at kunne få vejret – trykken for brystet

Læs om:
Stressterapi | kriseterapi